Verpakking en vergrijzing

De komende jaren gaat Nederland steeds verder ‘vergrijzen’. Op dit moment zijn er meer dan 3 miljoen mensen die boven de 65 zijn. Dit aantal gaat oplopen naar bijna 5 miljoen in 2041. Een stijging van bijna 16 procent naar 26 procent van de bevolking. Het merendeel zal bestaan uit vrouwen en alleenstaanden. Ook het aantal niet-westerse allochtonen zal sterk gaan oplopen.

De oudere winkelt heel anders dan jongere generaties. De oudere ziet winkelen als fun, tijdverdrijf en sociaal contact moment. Hij of meestal zij heeft meer te spenderen en geeft zijn geld bij voorkeur uit aan kwaliteitsproducten.

De oudere heeft 3 belangrijke redenen om een product te kiezen: ten eerste prijs, ten tweede merktrouw en op de derde plaats staat de verpakking.

Het wordt daarom steeds belangrijker om rekening te houden met deze groeiende bevolkingsgroep bij het maken van de verpakking.

Problemen ouderen met verpakking

Uit onderzoek onder ouderen is gebleken dat veel verpakkingen een probleem voor ouderen zijn. Meer dan 50% van de consumenten boven de leeftijd van 60 jaar heeft vaak problemen met het openen van een verpakking. Zo vraagt mijn moeder van 82 regelmatig of ik een bepaalde fles of pot voor haar wil opendraaien. Daarnaast geven veel mensen aan wel eens verwond geraakt te zijn tijdens het openen van een verpakking. Zo kan je een blisterverpakking zonder hulpmiddelen als een schaar of mes eigenlijk niet openen. Ouderen hebben vaker een hekel aan plastic verpakkingen en kiezen eerder voor hetzelfde product in een andere verpakking, zoals een doosje van karton.

Waar kiest de oudere consument voor?

De oudere consument stelt het op prijs als een verpakking niet te groot is. Van voedingsproducten gooien ze niet graag een deel weg omdat het over de datum is. Daarnaast is een belangrijke overweging of de verpakking hersluitbaar is. De voordelen van een hersluitbare verpakking zijn onder andere gebruiksgemak, minder verspilling en het behoud van de originele verpakking na opening met op de verpakking de eventuele gebruiksaanwijzing, ingredienten of een recept. Het vermelden van de term ‘Hersluitbaar’ op de verpakking heeft een positief effect op de koopbereidheid.

Een andere belangrijke overweging is de leesbaarheid van de verpakking. Indien de oudere de verpakking zelfs met een leesbril niet kan lezen, wordt de kans klein dat deze het product zal kopen, zeker als het een onbekend product is. De meeste klanten besluiten binnen 5 seconden of ze een product kopen. Elke reden om dit beslissingsproces negatief te beïnvloeden moet vermeden worden.

Tips leesbaarheid verpakking

Tips om de leesbaarheid te vergroten zijn: vermijd het gebruik van cursieve letters, gebruik nooit geel voor teksten, een tekst die wit is uitgespaard in een gekleurd vlak is slechter leesbaar dan andersom en probeer zoveel mogelijk contrast tussen de tekst en de achtergrond te krijgen. Probeer wat meer ruimte tussen de letters en ook de regels te krijgen, zodat het leesbeeld rustiger wordt. Uiteindelijk is een rechte letter in zwart op een witte achtergrond het best leesbaar. Vermijd daarnaast een hoogglanzende ondergrond, daar dit spiegelend werkt en het leesgemak vermindert.
Bij een fles, pot of flacon kan je gebruik maken van een flessenhalshanger om meer ruimte te maken voor tekst en uitleg.
Ook de eventuele bijsluiter moet goed leesbaar zijn voor ouderen.

Het is beter te vermijden om op de verpakking te vermelden dat het product speciaal voor ouderen bedoeld is. De meeste ouderen voelen zich helemaal niet aangesproken en daarnaast sluit je andere mogelijke consumenten uit. Wat wel werkt in deze doelgroep is nostalgie en bijvoorbeeld refereren naar films of tv programma’s uit het verleden.

Aanpassingen aan de verpakking

Test je huidige verpakking eens op oudere mensen en kijk of deze voldoet of eventueel aanpassingen nodig heeft. Een kleine verandering kan soms veel verschil maken, zonder jongere mensen af te schrikken. Zo zag ik bijvoorbeeld bij mijn moeder dat ze met een plakbandje het zakje met koffiepads dichtplakt, maar dat werkt maar kort. Het zou handig zijn, indien dit in de verpakking verwerkt zou worden.
Gezien de merktrouw van ouderen is het belangrijk om aanpassingen in een verpakking langzaam door te voeren, zodat de herkenbaarheid van het product niet verstoord wordt. Een te grote verandering kan deze merktrouw doorbreken.

Kortom, door de vergrijzing wordt de oudere een steeds belangrijker deel van de consumenten met daarnaast vaak meer te besteden dan andere doelgroepen. Het is daarom verstandig om daar steeds meer rekening mee te houden en je verpakking daarop te ontwerpen of aan te passen.
Wij helpen u graag op weg.

Bronnen:

Tabel prognose bevolkingsopbouw CBS
Onderzoek A.T. Kearney: What do mature consumers want?